Omsorgsbolig

En kommunal omsorgsbolig er en tilpasset bolig for personer med stort behov for pleie og omsorg.

Hva tilbyr vi?

Omsorgsboliger er tilrettelagt for pleie- og omsorgsformål med fast tilknyttet personell hele eller deler av døgnet.

Det er flere typer av botilbud til ulike grupper. 

  • Selvstendig omsorgsbolig primært for eldre personer
  • Omsorgsbolig med døgnbehandling for mennesker med kognitiv og/eller fysisk svekkelse
  • Forsterkede omsorgsboliger med bemanning på dag og kveld

Hvem kan få omsorgsbolig?

Personer med omfattende behov for oppfølgning, pleie og omsorg og som tilhører disse gruppene:

  • eldre personer
  • personer med psykisk og fysisk funksjonshemming
  • personer med alvorlig psykisk lidelse eller dobbeltdiagnose psykisk lidelse og rus

Omsorgsbolig tildeles etter individuell vurdering til personer som har behov for trygghet og mye bistand og omsorg i løpet av døgnet. 

Slik søker du

Du kan søke digitalt og må logge inn med egen BankID. I søknaden beskriver du behovene dine, og hva du trenger hjelp til. Søknaden sendes til tjenestekontoret i Åmot kommune.

Noen ganger trenger kommunen informasjon som er taushetsbelagt, fra for eksempel fastlege, helsepersonell eller andre for å kunne vurdere søknaden. I søknaden kan du velge å samtykke til dette.

Søk helse- og omsorgstjenester (BankID)

Kan du ikke søke elektronisk?

Papirsøknaden finner du her (PDF, 158 kB)

Papirskjemaet sendes til:

Åmot kommune
Tjeneste- og boligkontor
Postboks 65
2451 Rena

Det er ingen søknadsfrist, og søknadene behandles fortløpende.

Kontakt oss på helse og velferd

Hva koster det?

Den som bor i omsorgsbolig betraktes som hjemmeboende. Du betaler husleie etter kommunale satser, strømutgifter etter avtale. Personer som bor i omsorgsbolig kan på visse vilkår søke om bostøtte.