Omsorgsbolig

En kommunal omsorgsbolig er en tilpasset bolig for personer med behov for pleie og omsorg.

Hva tilbyr vi?

Omsorgsboliger er tilrettelagt for pleie og omsorg, med personell tilgjengelig hele eller deler av døgnet. Ved behov for helsehjelp, gis det vedtak om hjemmesykepleie som beskriver tjenestene.

Vi har flere type botilbud til ulike grupper. 

  • Selvstendig omsorgsbolig primært for eldre personer
  • Omsorgsbolig med døgnbehandling for mennesker med kognitiv og/eller fysisk svekkelse
  • Forsterkede omsorgsboliger med bemanning på dag og kveld

Hvem kan få omsorgsbolig?

Personer med omfattende behov for oppfølgning, pleie og omsorg og som tilhører disse gruppene:

  • eldre personer
  • personer med psykisk og fysisk funksjonshemming
  • personer med alvorlig psykisk lidelse eller dobbeltdiagnose psykisk lidelse og rus

Omsorgsbolig tildeles etter individuell vurdering til personer som har behov for trygghet og mye bistand og omsorg i løpet av døgnet. 

Slik søker du

Du kan søke digitalt og må logge inn med egen BankID. I søknaden beskriver du behovene dine, og hva du trenger hjelp til. Søknaden sendes til tjenestekontoret i Åmot kommune.

Noen ganger trenger kommunen informasjon som er taushetsbelagt, fra for eksempel fastlege, helsepersonell eller andre for å kunne vurdere søknaden. I søknaden kan du velge å samtykke til dette.

Søk helse- og omsorgstjenester (BankID)

Kan du ikke søke elektronisk?

Papirsøknaden finner du her (PDF, 158 kB)

Papirskjemaet sendes til:

Åmot kommune
Tjeneste- og boligkontor
Postboks 65
2451 Rena

Det er ingen søknadsfrist, og søknadene behandles fortløpende.

Kontakt oss på helse og velferd

Hva koster det?

Den som bor i omsorgsbolig betraktes som hjemmeboende. Du betaler husleie etter kommunale satser, strømutgifter etter avtale. Personer som bor i omsorgsbolig kan på visse vilkår søke om bostøtte.