Omsorgsstønad

Omsorgsstønad er en stønad til omsorgspersoner til funksjonshemmet barn eller voksen med store omsorgsbehov. 

Hva er omsorgsstønad?

Omsorgsstønad er et fast beløp hver måned som gir en godtgjørelse for noen av timene du bruker på pleie- og omsorgsarbeid i hjemmet

Hvem kan få omsorgsstønad?

Omsorgsstønad kan gis til deg som har et særlig tyngende omsorgsarbeid for funksjonshemmet barn eller voksen med store pleiebehov. Omsorgsarbeidet må foregå i eget hjem.

Målet er at familien kan fortsette å ha omsorgen for sine nærmeste. 

  • Du utfører omfattende, varig og tyngende omsorgsarbeid
  • Personen du gir omsorg til er enig i at du er den som best kan ivareta omsorgen
  • Din omsorg vurderes av kommunen som best og nødvendig for den som trenger omsorgen
  • Aktuelle avlastningstiltak er utprøvd eller vurdert
  • Du har omsorg for barn under 18 år, og omsorgsarbeidet går ut over normal omsorgsplikt
  • Du har søkt om hjelpestønad fra NAV
  • Du bor eller oppholder deg i Åmot kommune
  • Personen du gir omsorg til, er hjemmeboende i Åmot kommune

Hvor mye kan jeg få? 

Størrelsen på godtgjørelsen avhenger av omsorgssituasjonen og av hjelpestønaden fra NAV.

Kjekt å vite omsorgsstønad 

  • Du får utbetalt omsorgsgodtgjøring månedlig
  • Omsorgsstønaden er en skattepliktig inntekt
  • Kommunen vil løpende vurdere om det kan settes inn andre tiltak for å avlaste omsorgsgiveren. Du får derfor godtgjøringen for en tidsavgrenset periode
  • Selv om du får omsorgsstønad, betraktes du ikke som kommunal arbeidstaker
  • Du har ikke rett på feriepenger eller sykepenger

Slik søker du?

Du kan søke digitalt og må logge inn med egen BankID. I søknaden beskriver du behovene dine, og hva du trenger hjelp til. Søknaden sendes til tjenestekontoret i Åmot kommune.

Noen ganger trenger kommunen informasjon som er taushetsbelagt, fra for eksempel fastlege, helsepersonell eller andre for å kunne vurdere søknaden. I søknaden kan du velge å samtykke til dette.

Søk helse- og omsorgstjenester (BankID)

Kan du ikke søke elektronisk?

Papirsøknaden finner du her (PDF, 158 kB)

Papirskjemaet sendes til:

Åmot kommune
Tjeneste- og boligkontor
Postboks 65
2451 Rena

Det er ingen søknadsfrist, og søknadene behandles fortløpende.

Kontakt oss på helse og velferd