1300 kvm med boltreplass til ungdommen i Åmot

Drevet frem av barn og unge i Åmot blir aktivitetshallen på Rena nå en realitet.

Våren 2020 fikk Åmot kommune en forespørsel fra et tydelig Åmot ungdomsråd.

- Vi vil ha et godt innendørs skateanlegg i Åmot.

Dagens skatepark har forvitret, klimaet i kommunen og lange vintre med snø, begrenser bruken av et utendørsanlegg.

De første møtene med kommunen skapte sunn grobunn med god, gjensidig dialog. Diskusjonene ble etter hvert løftet mot et større og mer inkluderende prosjekt.

Hanne Kristin Medlien - Klikk for stort bildeKulturkonsulent Hanne i Kappahallen.- Det ble tydelig for oss at vi kan samle flere aktiviteter i en innendørs hall, forteller Hanne Kristin Medlien, kulturkonsulent for Barn og Ungdom i Åmot.

I dialogen ble det spesielt påpekt at det finnes mange gode idrettsanlegg i Åmot, men ingen innendørsanlegg for egenorganisert aktivitet.

En fremoverlent kommune bør ha både organisert og egenorganisert tilbud til barn og unge var den klare beskjeden fra ungdomsrådet.

- At ungdommene medvirker i så stor grad er svært viktig for resultatet, understreker kultursjef Caroline Rolstad.

Aktivitetsarenaen i Kappahallen

I forelagte planer finner vi nå anlegg for skate- og rulleaktivitet, buldring, e-sport, rom for friaktiviteter inkludert dans, ballspill med mer. Alt skal bygges i den eksisterende Kappahallen på Rena Syd. God atmosfære skal skapes i omkransede omgivelser der barn, ungdom og (kanskje) voksne henger sammen.

Det legges opp til gratis inngang for alle barn under 16 år og symbolske summer for alle over.

Aktivitetsarenaen skal bli en foretrukket møteplass for barn og unge i Åmot, en uformell arena med stimulering til aktivitet. Hyttefolk, besøkende, turister og barn og ungdom fra nabokommuner ønskes velkommen.

Hvor er vi i prosjektet?

Prosjektet er nå i planleggingsfasen. Foruten kommunens avsatte midler med vedtak i formannskapet, samarbeider kommunen, ungdommen og frivillige for å få på plass økonomisk støtte fra næringsliv og ulike tilskuddsordninger.

Tirsdag 22. mars ble det første planmøte gjennomført med kommunen, inkludert befaring i Kappahallen. Curve Studio er hyret inn for prosjektstyring.

Nå gjenstår bare tiden og veien frem til åpning av 1300 kvm med boltrerom, en gang i 2023.