Åmot formannskap stiller seg bak folket i Ukraina

Formannskapet i Åmot kommune er rystet over Russlands brutale, militære angrep på Ukraina, og tar avstand fra Russlands aggresjon.

Flagg Ukraina - Klikk for stort bildeAngrepet er et alvorlig brudd på folkeretten og får svært dramatiske konsekvenser for befolkningen, både voksne og barn, i Ukraina.

Åmot formannskap støtter Stortinget og regjeringas foreløpige tiltak, og ber om forsterket støtte til Ukrainas vestlige randstater som tar hovedbyrden av flyktningstrømmen.

Åmot formannskap stiller seg bak folket i Ukraina og er positiv til å bosette ukrainske flyktninger i Åmot kommune.

Vis solidaritet

Formannskapet oppfordrer alle innbyggere til å være inkluderende, vise solidaritet og medmenneskelighet i en svært krevende tid. Også russere som bor i vår kommune skal behandles med respekt, og ikke utsettes for hatytringer.

Formannskapet ber kommunedirektøren gjennomgå kommunens beredskapsrutiner og følge opp eventuelle anmodninger fra nasjonale myndigheter.

Støtte til hjelpeorganisasjoner

Formannskapet vedtok i tillegg å bevilge kr. 10 000.- til hjelpeorganisasjoners arbeid i Ukraina.