Flyktningmottak og bosetting av flyktninger til Åmot kommune

Kontakt oss om du har du bolig eller husrom til disposisjon.

Flyktningmottak på Hovdemoen

Birkenåsen velkomstsenter (tidligere Østerdalen hotell) er stilt til disposisjon for mottak av flyktninger i Åmot kommune. Hotellet eies av Haglund Eiendom AS og Malmlaft AS. UDI har utlyst anbud for drift av mottaket, flere aktører har meldt interesse. Avklaring ventes i løpet av kort tid.

Åmot kommune jobber parallelt med tilrettelegging av nødvendige tjenester knyttet til flyktningmottaket. Tjenester innen helse, velferd, skole og barnehage er prioritert.

Vi skal bidra til at alle som kommer føler trygghet, inkludering og oppfølging. Det skal gis et medisinsk forsvarlig tilbud. Barn og unge skal etter hvert delta i aktivitet på barnehager og skoler.

Bosetning

Etter opphold på akuttmottak skal flyktninger bosettes. Åmot kommune har fått anmodning fra IMDI (Integrerings- og mangfoldsdirektoratet) om bosetting av til sammen 15 flyktninger i 2022. Dette tallet kan øke. I all hovedsak gjelder det bosetting av kvinner, barn og eldre fra Ukraina, men kan også gjelde andre befolkningsgrupper.

Boligbistand fra innbyggere i kommunen

Kommunen mottar daglig henvendelser fra innbyggere som ønsker å bidra, noe vi setter veldig stor pris på.

I forbindelse med bosetting vil kommunen ha behov for å leie boliger på det private markedet. Vi har utarbeidet et enkelt skjema hvor du blant annet oppgir boligens størrelse, antall rom og kontaktinformasjon/adresse. Etter registrering vil en representant fra kommunen ta kontakt med deg.

Jeg har ledig bolig