Heimevernet trener i vårt distrikt 23. - 28. mars

Treningen foregår samtidig med NATO-øvelsen Cold Response.

Soldatene i Sør-Østerdal HV-område er kvinner og menn som til daglig bor i og har sivile arbeidsplasser i vår region.

- Hovedaktiviteten er knyttet til Rena leir og nærområdet der, men vi tar også andre områder i bruk, spesielt områdene på og i nærheten av skytebanene Hovdmoen, Osen og Jordet/Tenaasen, opplyser kaptein Christopher Rolsdorph, områdesjef HV-05204 Sør-Østerdal.

Skarpskyting

Uniformerte soldater med militære våpen vil være godt synlig flere steder i kommunen under øvelsen, både til fots og i militære og sivile kjøretøy. Folk vil kunne høre skarpskyting på lokale skytebaner på dagtid og skyting med løsammunisjon både på dag- og natterstid.

- Dette er helt normal aktivitet i forbindelse med heimevernsøvelser, sier Rolsdorph.

Årlig trening

Heimevernet består av kvinner og menn i alderen 20-55 år. Alle har gjennomført førstegangstjenesten. Hvert år innkalles de til ei uke med trening i militære ferdigheter.

- Vi har årlig trening av både mannskaper og planverk, så denne øvelsen har ingenting med den alvorlige krigen i Ukraina å gjøre, påpeker Rolsdorph.

Du kan trygt ta kontakt og prate med heimevernssoldatene når du møter dem, sier Rolsdorph og legger til at ett av Heimevernets viktigste oppdrag er å beskytte mennesker og kritiske samfunnsfunksjoner.

Les mer om Heimevernet