Hver tredje vannmåler i Åmot er fjernavlest

Vi hanket også inn pris i Oslo for pilotprosjekt på fjernavlesning.

Vann og Avløp drives på selvkost i de fleste kommuner. Abonnements- og forbruksavgift for vann finansierer utelukkende drift og vedlikehold av vann og avløp.

I Åmot skifter vi eldre vannmålere med fjernavleste vannmålere, kosten er bakt inn i abonnementsavgiften.

«Kan spare tusener på å ha vannmåler – men nesten ingen har tatt den i bruk»

Tittelen er hentet fra en artikkel om digitale vannmålere på NRK.no. For Åmot er dette en sannhet med store modifikasjoner.

I Åmot har vi nå over 500 fjernavleste vannmålere installert, vi har 500 nye målere klare på lager, hele kommunen forventes å ha fjernavlest vannforbruk innen 2-3 år.

• For eiendommer uten vannmåler beregnes forbruksavgift etter stipulert forbruk basert på beregnet bruksareal * omregningsfaktor på 1,2.
  • Med en digital vannmåler betaler abonnenten kun for vannet som brukes.
  • Med fjernavleste vannmålere leses forbruket av automatisk og overfører all data til kommunens systemer.
Hver tredje vannmåler i Åmot er fjernavlest - Klikk for stort bildeHver tredje vannmåler i Åmot er fjernavlest. Cato Bakke fra Elverum Rørservice har installert alle.

Digitale løsninger gir økt trygghet

En vannlekkasje i hus eller hytte er eiers eget ansvar. Med fjernavleste vannmålere kan kommunen enklere oppdage lekkasjer hjemme hos deg. Du får tidlig beskjed om unaturlig forbruk eller ved mistanke om vannlekkasje. Slik kan vi vi redusere overforbruk av vann og kanskje noen gebyrkroner for huseieren.

-    Jeg har gitt varsel til flere hytteeiere om unaturlig overforbruk, bekrefter prosjektleder Rune Bjørgmo i Åmot kommune.

Kommunen fikk pris

Åmot kommune ble kåret til årets kunde hos Norkart (98% av alle kommuner benytter Norkart).

-    Vi har det siste året har gjort store steg for tilrettelegging for innbyggere med digitale løsninger samt verktøy som effektiviserer driften, forklarer Rune.

Åmot er også en av de første kommunen i landet som kan lese vannforbruk både fra monterte sendere og ved å kjøre bil i områder uten sendere.

Eldre vannmåler byttes ut - Klikk for stort bildeEldre vannmåler byttes ut
Ny fjernavlest vannmåler - Klikk for stort bildeNy fjernavlest vannmåler