Illia og Julia søker jobb

Åmot kommune bosetter flyktninger fra Ukraina og andre land, flere ønsker seg ut i jobb.

Siden mai 2022 har Åmot kommune bosatt 33 personer.

Blant bosatte i Åmot finnes kompetanse innen konditori, økonomi, HMS, biologi, barnehagearbeid, forvaltning og administrasjon, tungtransport, byggearbeid, helsefag, skipsfart, butikkarbeid, kafé- og restaurantdrift mm.

Kommunen venter ytterligere 6 personer som blir bosatt innen utgangen av året. Alle fra Ukraina.

Fv. Illia Bobkov, Camilla Boyle (Inkludering og bosetting - Åmot kommune), Julia Uvarova og Lars Sjøløkken (Næringssjef Åmot kommune) - Klikk for stort bildeFv. Illia Bobkov, Camilla Boyle (Inkludering og bosetting - Åmot kommune), Julia Uvarova og Lars Sjøløkken (Næringssjef - Åmot kommune)

2 500 km i bil med barn i baksetet

- Jeg er glad for å være her og nyter luften, stillheten og nærhet til naturen, forteller Julia.

Julia Uvarova (33) levde et rolig liv med familien i Oleshky, en mindre by på om lag 25 000 innbyggere i nærheten av Kherson. Kherson var et av flere områder som russiske styrker okkuperte under innovasjonen.

- Jeg måtte betale russiske soldater for å komme meg ut av Kherson fylke, forteller Julia, som sammen med sine to barn kjørte nærmere 2 500 kilometer for å komme seg ut av Ukraina.

Hun og barna kom til Åmot i oktober 2022. Julia innehar en master i «Management of External Activitiy» og har jobbet innen offentlig forvalting i nærmere 11 år.

Julia Uvarova og Illia Bobkov vil gjerne komme i kontakt med potensielle arbeidsgivere - Klikk for stort bildeIllia Bobkov og Julia Uvarova vil gjerne komme i kontakt med potensielle arbeidsgivere.

Alt ble bombet

- Jeg har allerede jobbet litt, forteller Illia, som tidlig fikk prøve seg som sesongarbeider for Rena Hus og Hyttebygg.

Illia Bobkov (46) er fra byen Mariupol, øst i Ukraina. En storby med nær en halv million innbyggere. Byen ble tidlig okkupert av russiske styrker.

- Alt ble bombet, forteller Illia som mistet nær sagt alt under innovasjonen.

Illia kom til Åmot tidligere i år, har utdannelse innen logistikk og jobbet i over 17 år som operativ og administrativ havnearbeider. Han er også en dyktig håndverker og drev eget byggefirma i Mariupol med 4-5 ansatte.

Vil gjerne snakke med potensielle arbeidsgivere

Illia, Julia og flere andre bosatte i kommunen vil gjerne snakke med potensielle arbeidsgivere, både lokalt og regionalt.

Kontakt Camilla Boyle i Åmot kommune for en uforpliktende og innledende prat

Inkludering og frivillighet

Frivilligsentralen i Åmot tilrettelegger og organiserer for frivillig aktivitet i kommunen, og jobber tett med enhet for inkludering og bosetting i Åmot.

Ønsker du å bidra, meld din interesse til Turid Athammer

Lover og regler

Personer fra Ukraina som får vedtak om kollektiv beskyttelse, har full anledning til å ta ordinært lønnet arbeid i Norge. Dette forutsetter at personen har registrert seg hos politiet, og at UDI har fattet vedtak om kollektiv beskyttelse.

Flyktninger som innvilges midlertidig kollektiv beskyttelse får oppholdstillatelse med adgang til arbeid for ett år av gangen.

Ukrainsk førerkort klasse B er gyldig for kjøring i Norge i ett år.

NOKUT tilbyr automatisk godkjenning av enkelte utdanninger fra Ukraina.