Kan man bygge solcellepark i Åmot kommune?

Vi får stadig flere forespørsler om etablering av solcelleparker i kommunen.

Prat med oss i forkant

Åmot kommune er vertskommune for produksjon av 550 GwH/år innen vann- og vindkraft

Er du nysgjerrig på etablering av solcellepark i kommunen, går vi gjerne i dialog med den enkelte aktør. For oss er det viktig at dialogen starter tidlig.

Vi kan vise til mulige disponible områder og være en trygg sparringspartner før en eventuell prosjektoppstart.

Hvor kan man etablere en solcellepark?

I områder regulert til energianlegg, småkraftverk, kraftstasjon eller lignende kan det være aktuelt med etablering av solcellepark.

Hvis området i kommuneplanens arealdel er regulert til LNF (landbruk, natur og friluftsområde), vil kommunen gi informasjon og veiledning.

I Åmot har vi flere uproduktive arealer som kan være aktuelle for etablering av solcelleparker. Eksempler på slike arealer er gamle grustak og ikke dyrkbar skogsmark.

Beveger man seg inn i områder med dyrket mark eller dyrbare arealer vil det ofte by på utfordringer med uvisst utfall. I verneområder vil en etablering av solcellepark ikke være mulig.

Konsesjonspliktig eller ikke?

Solkraftverk er konsesjonspliktig etter energiloven dersom det kreves etablert høyspentanlegg over 1 kV.

Produksjonsanlegg med spenning på mer enn 1000 V vekselstrøm/1500 V likestrøm trenger også konsesjon etter energiloven. Dette behandles av NVE.

Mindre solkraftverk behandles av kommunen.