Lag og foreninger kan søke strømstøtte

Tilskuddsordningen forvaltes av kommunen. Søknadsfrist tirsdag 15. mars kl. 13:00.

Regjeringen har opprettet en tilskuddsordning for frivillige organisasjoner som følge av de ekstraordinære strømutgiftene.

Åmot kommune skal fordele strømstøtte til frivillige lag og organisasjoner som hadde en gjennomsnittlig strømpris i desember på over 70 øre per kWt.

Hvem kan søke?

Alle frivillige organisasjoner som er registrert i Frivillighetsregisteret er tilskuddsberettiget.

Andre virksomheter som er eid av frivillige organisasjoner og har utgifter til strøm eller fjernvarme er tilskuddsberettiget. Det gjelder for eksempel i de tilfellene der et idrettslag har opprettet et aksjeselskap for å drifte idrettsanlegget.

Andre virksomheter med vesentlig innslag av frivillig virksomhet kan søke om tilskudd. Det gjelder for eksempel grendehus eid av samvirker der frivillig innsats er avgjørende for driften. Kommunen skal gjøre en konkret vurdering av om virksomheten anses som frivillig drevet.

Alle som søker må enten eie eller leie lokaler der de dekker løpende strøm- eller fjernvarmekostnader. Utgiftene må kunne dokumenteres gjennom regning eller lignende.

Hvordan søker jeg?

Organisasjoner kan søke via det nasjonale søknadsskjemaet.

Søk strømstøtte

Søknadsfrist tirsdag 15. mars kl. 13:00.

Søkere vil bli bedt om å oppgi følgende informasjon:

• Navn på organisasjon
  • Organisasjonsnummer
  • Kontaktinformasjon
  • Kontonummer
  • KWt forbruk desember og januar
  • Strøm- eller fjernvarmeregning for desember og januar som vedlegg

Vi oppfordrer alle til å søke via den sentrale søkeordningen.

I de tilfellene dette ikke lar seg gjøre, kan søknaden sendes direkte til kommunen innen 15. mars.

postmottak@amot.kommune.no

• Merk med «Søknad strømstøtte».
  • Søknader sendt direkte til kommunen må inneholde samme informasjon som nevnt ovenfor.

Hvor mye får jeg?

Tilskuddet blir beregnet etter faste satser på om lag samme nivå som i ordningen for husholdninger. Søkerne må oppgi kWt forbruk for desember og januar. Forbruk for januar vil bli brukt som grunnlag for å beregne støtte i februar og mars.

Følgende støttesatser vil bli brukt for desember-mars

• Desember: 59 øre per kWt
  • Januar: 57 øre per kWt
  • Februar: 38 øre per kWt
  • Mars: 66 øre per kWt

For å beregne tilskuddet kan du gange antall kWt brukt i desember med støttesatsen for desember og antall kWt brukt januar med støttesatsene for januar–mars.