Lynx Vilden – når verden møter Åmot

Det er tidlig mars i 2021. Sekk og truger er pakket, bilen har retning Blikkberget i Åmot kommune. Vi skal møte Lynx Vilden.

Lynx Vilden har britisk pass, mor fra Sverige og emigrerte til USA da hun var 21 år. Her møtte hun for første gang ekte villmark, skiftet navn til Lynx Vilden og tok gradvise steg inn i naturen og den primitive livsstilen.

Lynx Vilden - Steinalderkvinnen - Klikk for stort bildeLynx Vilden - Steinalderkvinnen Eirik Jeistad

Steinalderprosjekter

I to tiår har Lynx gjennomført programmer hun selv kaller steinalderprosjekter. Hun tilbyr studenter et fullstendig verktøysett for selvforsyning og har deltakere fra hele verden. Tidligere har hun hatt baser i blant annet USA og Frankrike.

I Åmots skoger kan du nå lære å lage jaktredskaper, ulike jaktteknikker og få innføring i primitivt fiske. Du kan også bytte ut tannbørsten med kvister, og leve med Lynx i en nærliggende skog over lengre perioder, fullstendig isolert fra omverden.

Tilfeldigheter førte Lynx til Åmot

Ønske om å redusere eget karbonavtrykket gjennom reising og å leve alle sesonger på ett sted ble starten på reisen mot Åmot.

Da covid-19 stengte grensene til USA og planlagte programmer ble avlyst, gjennomført Lynx et program i Frankrike med avslutningen i Jokkmokk (Nord-Sverige). Etter endt program, startet en eventyrrik padletur innover i Norge.

I korte trekk drev turen henne medstrøms mot Åmot kommune. Et tilfeldig møte med vår egen kultursjef langs elvebredden, endte i huskjøp og bostedsadresse i Åmot.

Her er hennes paradis, fritt for strøm og innlagt vann. Hovedhuset brant ned for en tid tilbake, hun nøyer seg med en liten koie, en stall og et hønsehus. - Klikk for stort bildeHer er hennes paradis, fritt for strøm og innlagt vann. Hovedhuset brant ned for en tid tilbake, hun nøyer seg med en liten koie, en stall og et hønsehus. Eirik Jeistad

Lynx Vilden i internasjonale medier

Et enkelt google søk gir oss uendelige historier og presseoppslag fra hele verden. Hun har blant annet hatt besøk av Ben Fogle (Et enklere liv) fra sin tid i USA, oppslag i New York Times og mange andre anerkjente medier. For tiden jobber også Lynx med et større bokprosjekt, og har flere interesserte forlag i USA.

Glimt fra Blikkberget

Lynx gir oss en omvisning på eiendommen og selveid skog. Kvister er kappet og små veier blir synlige innover i skogen. Vi blir også invitert med inn og får servert hjemmelagd drikke og steinalderbrød.

Tilbake til steinalderen?

Sommeren er i anmarsj, studentene står i kø og grensene vil åpne etter hvert. Først da møter verden Åmot, Lynx og hennes programmer.

Bor du i Åmot, Innlandet eller Norge har du mulighet allerede nå. Lynx har sluppet mange unike og spennende kurs og program på sine hjemmesider. De fleste krever oppmøte i skogen i Åmot.

Lynx fant sin plass i Åmot, det har du også mulighet til.

Velkommen til oss!