Maja Lunde mottok Sandbeck-prisen 2022

Maja Lunde er en av Norges mest suksessrike forfattere i sin generasjon og en tydelig stemme i klimasaken.

Sandbeck-prisen 2022 - Maja Lunde - Klikk for stort bildeSandbeck-prisen 2022 - Maja Lunde

Bøkene hennes er oversatt til mer enn 40 språk og har solgt mer enn 4 millioner på verdensbasis. Onsdag 16. november 2022 mottok hun Sandbeck-prisen for 2022 i Åmot kulturhus.

– Det er en stor ære å få til­delt prisen, forteller Maja til Østlendingen. - Det lille jeg har lest av Vidar Sandbeck ga meg veldig mye og han har mye på hjer­tet. Han vil noe med teks­tene sine.

Sandbeckstiftelsens begrunnelse

Lunde treffer en nerve i klodens felles historie som eksistensiell, politisk og kulturell utfordring, på en måte som bekrefter og engasjerer små og store. Hun skriver på norsk, og har alle de egenskaper som er knyttet til statuttene for Vidar Sandbecks kulturpris «Regnbågåbrua».

Sandbeckstiftelsen vil framheve verdiene mot, observasjon, selvinnsikt og fortellerglede når vi tilder Maja Lunde denne prisen, sier leder i Sandbeckstiftelsen, Synnøve Sakura Heggem.