Rødt farevarsel for flom og styrtregn

Varselet gjelder fra mandag 7. august til tirsdag 8. august.

Se statusmeldinger.

Varselet gjelder østlige deler av Sør-Norge, inkludert Åmot kommune. Mest nedbør ventes mandag, med 60 - 80 millimeter på 24 timer.

Tirsdag ventes noe mindre nedbør. Hendelsen vil mange steder være blant de kraftigste de siste 10 år, skriver Meteorologisk institutt i varselet de har sendt ut på varsom.no.

Flomvarsel

Siden det er ventet uvanlig mye nedbør vil vannføringen øke i bekker og elver i løpet av mandagen. Dette kan føre til omfattende oversvømmelser, erosjonsskader og flomskader på utsatte steder.

Varsel om flom gjelder fra mandag morgen klokka 07.00 til tirsdag klokka 07.00.

Konsekvens

Fare for overvann i tettbygde områder og fare for stengte veier og/eller overvann ved bekke- og elveløp. Mange reiser vil kunne få lenger reisetid.

Vanskelige kjøreforhold grunnet overvann og fare for vannplaning. Noen steder vil midlertidig kunne miste veiforbindelsen, gjerne flere dager.

Råd fra NVE

Hold deg oppdatert om situasjonen. Sikre og flytt verdier bort fra utsatte områder (for eksempel i kjellere, og biler, campingvogner og lignende langs elver og bekker).

Rens stikkrenner, kummer og andre vannveier for jord og grus, kvist og løv, slik at vannet kan renne uhindret der det vanligvis renner.

Hold deg unna elver og bekker med stor vannføring.