Sandbeckprisen 2021 til Ingrid Bjørnov

Vidar Sandbecks kulturpris Regnbågåbrua tildeles Ingrid Bjørnov, Norges regjerende humorpianistinne.

Sandbeckstiftelsen mener at årets pris går til en kunster fullstendig i Sandbecks ånd. Ingrid Bjørnov var en av flere kjente artister som hyllet Vidar Sandbeck på jubileumskonserten i Oslo konserthus i september i 2018.

Sandbeckprisen 2021 - Ingrid Bjørnov - Klikk for stort bildeSandbeckprisen 2021 - Ingrid Bjørnov Nina Rangoy Karrieren til Bjørnov startet i 1987 med musikalen Witch Witch med premiere under Festspillene i Bergen. Dollie – eller Dollie de Luxe som de også kalte seg - tok med seg musikalen til London. I tiden etter Dollie jobbet Ingrid Bjørnov som komponist, kapellmester og arrangør for TV og teater.

Rundt år 2000 debuterte hun som soloartist. Etter fire soloshow og seks komipriser kom hun med showet Steinway to Heaven i 2017. Hun har gitt ut flere bøker. Den siste kom i 2020: Herfra til hektene: 20 år med fortellertrang.

Under Sandbeckdagene, torsdag 16. september, blir det konsert med Ingrid Bjørnov m/band i Åmot kulturhus.

Prisoverrekkelsen finner sted i forbindelse med konserten.

Gratulerer!