Statlige tilskuddsordning for kommuner med ulverevir

Søk tilskudd, Åmot kommune er tildelt kr. 1 000 000,-.

Om ordningen

Klima- og miljødepartementet etablerte i 2017 en egen tilskuddsordning som skal bidra til konfliktdemping i kommuner med ulverevir. Ordningen omfatter kommuner i de tidligere fylkene Hedmark, Akershus og Østfold.

Bakgrunnen for ordningen er Stortingets ønske om å etablere en økonomisk ordning for tap av eventuelle rettigheter eller belastninger innenfor ulvesonen.

Søknad og søknadsfrist

Søknaden sendes gjennom Regionalforvaltning

Søk innen 1. september 2021.

Saksbehandlingsregler

Saksbehandlingsregler med kriterier for tildeling av den statlige tilskuddsordning til kommuner med ulverevir – vedtatt av Hovedutvalg for landbruk og utmark den 8. september 2020.

1. Fullmakter

Hovedutvalg for landbruk og utmark er førsteinstans på fordeling av midlene.

Vedtak kan påklages i henhold til Forvaltningsloven § 28. Formannskapet er klageorgan.

Rådmannen har fullmakt til å forfatte tildelingsbrevene til søkere som har fått bevilgning, med de vilkårene som anses påkrevet (arbeidsfrister, delutbetalinger, rapportering, regnskap mv.)

2. Formål

Formålet med tilskuddsordningen er at tildelte midler skal prioriteres til ulike prosjekter/aktiviteter som skal være konfliktdempende og/eller fremme landbruksnæringen i kommunen og være i tråd med kommunestyrets vedtak den 17. juni 2020 - PS 2020/37.

PS 2020/37:

Med hjemmel i forskrift om Tilskuddsregelverk knyttet til kapittel 1420 post 65 søker Åmot kommune miljøverndepartementet om midler fra støtteordningen for kommuner med ulverevir.

Det utarbeides retningslinjer for å oppfylle formålene i forskrift om tilskudd til kommuner med ulverevir i Hedmark, Akershus og Østfold av 27. juni 2017, som vedtas av Hovedutvalg for landbruk og utmark.

Kommunestyret gir Hovedutvalg for landbruk og utmark fullmakt til å disponere eventuelle tilskuddsmidler i tråd med retningslinjene, men ber om at tilskuddsmidlene prioriteres til ulike prosjekter/aktiviteter som skal være konfliktdempende og/eller fremme landbruksnæringen i kommunen.

Bruken av midlene skal være relatert til den særlige belastning det er å ha flere ulverevir i kommunen.

Åmot kommune presiserer at en søknad og eventuelt mottak av tilskudd ikke på noen måte innebærer en legitimering av dagens ulveforvaltning, eller aksept av å ha ulverevir i Åmot, eller kompensasjon for ulempene ved dette.

Et tiltak som også vurderes støttes, er prosjektet om «dokumentasjon av ulvesonens samlede virkninger» i regi av USS. Her må rådmannen innhente mer konkrete opplysninger om prosjektet inkl. evt. beløp, før kommunestyrets behandling.

3. Målgruppe for de som kan søke tilskuddsordningen

Det er ingen begrensninger på hvem som kan få tilskudd. Kommunen ønsker søknader fra enkeltpersoner, lag, organisasjoner, bedrifter – private som offentlige.

Tiltaket/prosjektet skal rette seg mot:

• Barn og unge
  • Skoleverk, lærere
  • Jegere
  • Grunneiere/rettighetshavere
  • Husdyrholdere
  • Annet næringsliv

4. Krav til søknader om midler til konfliktdempende tiltak

Søknaden skal ha konfliktdempende effekt og/eller fremme landbruksnæringen innenfor kommunens grenser. Ordningen skal også gjelde for interkommunale samarbeidsprosjekter.

Søknaden skal inneholde en beskrivelse av det konfliktdempende element i tiltaket/prosjektet, budsjett og finansieringsplan (fordelt på tilskudd, egne midler og egeninnsats). Kart skal legges ved hvis det er relevant.

Søkere som tildeles tilskudd, vil motta tilsagnsbrev som inneholder størrelse på tilskuddet og alle vilkår av betydning.

Det stilles krav om rapportering, opplysninger om mulige kontroller og at tilskudd vil bli trukket tilbake dersom forutsetningene for tilskuddet blir brutt

Flerårige søknader avgjøres for det første året, og må deretter fornyes av søker for å være med i søknadsrunden det påfølgende år.

Bruken av tilskuddet skal være relatert til den særlige belastningen av å ha ulverevir i kommunen.

5. Faste andeler

Av årlig tildelt ramme fra Miljødirektoratet skal en fast andel som en kompensasjon for tapte inntekter, utbetales til:

• 5 % til kommunalt viltfond

6. Tilskuddsandel

Tiltak og aktiviteter kan finansieres med inntil 50 % fra tilskuddsordningen.

Hovedutvalg for landbruk og utmark kan vedta å finansiere utover 50 % i særlige tilfeller eller ved bruk av restmidler fra årets tildeling.

Hovedutvalg for landbruk og utmark kan vedta å tildele et engangsbeløp til større prosjekter.

7. Arbeidsfrist på konfliktdempende tiltak

Tiltaket skal være gjennomført innen 2 år fra tildelingsbrevet er datert. Kommunen kan etter søknad forlenge arbeidsfristen, normalt med inntil 1 år.

8. Overføring og omdisponering av midler

Hovedutvalget for landbruk og utmark kan overføre restmidler ved årets slutt til neste år.

Hvis ordningen opphører overføres restmidlene til det kommunale viltfondet

9. Ikrafttredelse

Ordningen gjøres gjeldende fra vedtaksdato i Hovedutvalg for landbruk og utmark.

10. Søknadsfrist

Søknadsfrist 1. september