Bli Birken-journalist!

Ta utfordringen! Bli med som Birken-journalist i august!

Ida, Silje og Astrid intervjuer Øystein Pettersen på Lillehammer i 2022.

For deg som er uerfaren og aldri har deltatt på denne type prosjekter: Ikke vær redd for å søke. Husk at vi alle har vært nybegynnere en gang, og vi lærer mye av hverandre underveis. Du må være ungdomsskoleelev fra høsten av for å kunne delta.

Allerede den første skoleuka etter sommerferien kan du bli med å jobbe som journalist under Birken sykkelfestival. I år er det 23 år siden vi startet Birkebeinerprosjektet ved Åmot ungdomsskole. Har du lyst til å lære om bruk av foto-/videokamera, videoredigering, bildebehandling, intervjuteknikk og artikkelskriving? Da har du sjansen nå. Lørdag 26. august arrangeres Birkebeinerrittet, og som vanlig vil inntil 20 elever få muligheten til å delta i skolens birkebeinerprosjekt. Tar du utfordringen? Vil du være en av de heldige? Da må du skrive en kort søknad..

Denne gangen er det kun elever på 9. og 10. trinn som kan søke. 8. trinnselevene vil få muligheten til å bli med på neste Birken-prosjekt i mars og under Nobelprosjektet, som kommer allerede i desember.

Fra onsdag 23. august er det full rulle med produksjon av nyhetssaker for de offisielle birkebeinersidene - birken.no. Vi jobber i utgangspunktet med prosjektet hele skoledagen, onsdag til fredag. Vi håper også noen har anledning til å være med i Rena sentrum fredag ettermiddag og/eller på Lillehammer hele lørdagen. I år fyller Birkebeinerrittet 30 år og det blir ekstra mye som skjer på Rena. Her blir det liv. Blant annet kommer NRK med Barnas Supershow.

Men først må du altså skrive en kort søknad. Frist: Mandag 21. august klokken 21.00.  MEN, søk gjerne allerede i dag, så er det gjort.

Vårt hovedfokus vil bli å lage aktuelt nyhetsstoff til birken.no. Det meste havner på siden "Ungdomsreportere", men noen av artiklene publiseres også på Birkens hovedside. Her vil vi produsere intervjuer, stemingsrapporter og mye mer. Vi vil også satse på å fortsette arbeidet med YouTube-kanalen til Birken. Her blir alle våre videoreportasjer publisert.

Dersom du tror du kan bidra som fotograf, skribent, intervjuer (både på norsk/engelsk eller andre språk), foto-/videoredigerer MÅ du sende søknad til Geir OG Gry.

Dersom det blir mange søkere ser vi oss i år nødt til å plukke ut deltakere til årets prosjekt - etter søknad, hva man kan bidra med og behov. En god søknad vil derfor være viktig for å sikre en plass under årets prosjekt.

Søknaden trenger ikke være lang, men du må få med følgende:

- Navn:
- Klassetrinn:
- Hva DU kunne tenke deg å jobbe mest med:
- Hvorfor DU bør få være med på prosjektet:
- Om du har kan jobbe fredag ettermiddag/kveld, fredag 25.august
- Om du har mulighet for å bli med til Lillehammer og jobbe hele dagen, lørdag 26. august.
- Har du mer å tilføye kan du gjerne ta det med.

Du vil på svar på søknaden, om du er blant de utvalgte som får være med på prosjektet via e-post, senest tirsdag 20.august.

NB! De som deltar og gjør en GOD innsats, vil dessuten ha et fortrinn når utvelgelse til Nobelprosjektet skal foretas i desember.

Både Birken- og Nobelprosjektet er dessuten høyaktuelt som en del av en oppgave i forbindelse med muntlig eksamen i norsk. Her kan du fortelle mye.

Husk fristen for å sende søknad: Mandag 21. august, klokken 21.00.

Søknadene sendes på e-post til:
Geir: ghj@amot.kommune.no OG til
Gry: Gry.B.E.Nyberg@amot.kommune.no