Kan egget forbli helt?

I de første naturfagtimene på 8. trinn har elevene fått prøve seg som forskere.

De skulle utarbeide et forskningsdesign hvor oppdraget var å lage en innretning som kunne hindre et egg å knuse når vi slapp det fra 2. etasje. Samarbeid, drøfting og gode løsninger stod i fokus.

Elevene fikk utdelt hvert sitt ukokte egg, papir, hyssing og tape. I tillegg stod de fritt til å benytte andre rekvisitter. Drøftingene og de ulike løsningene var mangfoldige.

Mange løsninger

Noen valgte bare å pakke inn egget i lag på lag med papir, andre puttet egget i et beger, noen brukte matboks eller eske fylt med svamper eller papir, samt ballonger som skulle sørge for at egget ikke så stor fart ned mot bakken. Andre valgte den enkleste varianten med å lage fallskjerm av papir. Og det skulle vise seg at «det enkleste er ofte det beste», da det var innretningen med fallskjerm som svevde best ned mot bakken.

Eggdroppet

Endelig var det klart for selve «eggdroppet». En og en gruppe gitt opp i andre etasje, mens resten av elevgruppen stod nede på bakken og ventet i spenning for å se hvordan det gikk egget. Ingen fikk lov å sjekke egget før alle var sluppet, og vi var samlet på bakken.

Iveren og gløden var stor blant elevene da de forsiktig pakket opp hvert sitt egg. Noen hadde allerede en mistanke om at det hadde blitt eggedosis da egget hadde en mistenkelig lyd da det traff bakken, mens andre pakket opp egget til ville gledeshyl da de fant egget sitt like helt etter elegante svev ned mot bakken.

Bestått

Så å si alle eggene besto testen, og vi snakket om noe av årsaken til dette var at alle hadde fått benyttet det de ville av utstyr, i motsetning til dersom de bare hadde benyttet det utstyret de fikk utdelt. Det betyr at elevene hadde ulike variabler, og da blir også resultatene forskjellig.

Dette er helt i tråd med en forskningsbasert metode. Det ble noen aktive, spennende og morsomme naturfagtimer.