Sid etter prøvemuntlig eksamen.
Mandag fikk elevene vite hvilket fag de skulle prøves i; norsk, engelsk, matematikk, arbeidslivsfag, naturfag eller samfunnsfag. Resten av denne dagen jobbet elevene med å øve og få oversikt over "sitt" fag.
Tirsdag ble elevene tildelt oppgave. Gjennom skoledagen jobbet elevene med å forberede seg på teamer og problemstillinger sammen med faglærer, som veiledet hver enkelt. Viljen og lysten til å gjøre det bra syntes stor.
Onsdag var det "alvor" og elevene var oppe til "eksamen". I fagene naturfag, arbeidslivsfag og matematikk hadde elevene praktisk muntlig eksamen med inntil 45 minutters eksaminasjon. Eleven skal få vise sin kompetanse ved blant annet å bruke praktiske og utforskende elementer.
I de øvrige fagene valgte mange av elevene å starte med en 10 minutters presentasjon, påfulgt av inntil 20 minutters fagsamtale.
Målet er at eleven skal få anledning til å vise kompetanse i så stor del av faget som mulig utfra hva som er mulig innenfor eksamensformen. Sensorene må derfor stille spørsmål som gir eleven anledning til å vise bredest mulig kompetanse i faget.
Etter endt prøvemuntlig virket både lærere og elevene fornøyde med erfaringen - og ikke minst følelsen av en positiv opplevelse. Det er alltid godt å ta med seg.