Vil du bli Nobel-journalist?

Desember nærmer seg, noe som også betyr tid for Nobelprosjektet.

Isak, Sebastian, Norunn og Edzhe venter på fredsprisvinnerne.

I år blir det 23. gang vi dekker begivenhetene rundt utdelingen av Nobels fredspris for Ungdomsavisa.com. Er du elev på 8. - 10. trinn ved ÅBUS  og har lyst til å være med? Da må du lese videre.

Årets opphold er planlagt i tiden fredag 8.desember til tirsdag 12.desember. Vi har plass til inntil 20 elever under prosjektperioden. De elevene som blir med vil bli delt i to grupper - med halve tiden hver i Oslo. Det er booket rom på Park Inn i Øvre Slottsgate, bare 200 meter fra Egertorget og Karl Johans Gate. Reise og opphold er selvsagt gratis.

Som kjent har Den Norske Nobelkomite bestemt at Nobels fredspris for 2023 skal gå til Narges Mohammadi for hennes kamp mot undertrykking av kvinner i Iran og hennes kamp for menneskerettigheter og frihet for alle.

Selv om du må regne med mye jobbing både før og under tiden i Oslo, er dette en unik mulighet til å forsøke seg i det virkelige liv - med verdenspresse, akkrediteringer, strenge tidsfrister, intenst arbeid, opplevelser og kjendiser på alle kanter. Ta gjerne en titt på ungdomsavisa.com, så ser du litt av hva vi har jobbet med de siste årene.

Før vi reiser til Oslo, må du regne med å bli tatt ut av vanlig klasseromsundervisning i en del timer for å forberede oss best mulig til prosjektet.

Ingvild og Emma på pressekonferanse hos statsministeren i 2022.

Svært viktig med god søknad - LES NØYE

Nå kan du altså søke om å være en av de 20 heldige som får være med. Men for å bli vurdert MÅ du sende inn skriftlig søknad på e-post eller melding på Teams chat. Det vil bli lagt vekt på en god søknad når vi skal velge ut deltakere til prosjektet.

Søknaden SKAL sendes til BÅDE Geir og Gry. De som deltok under Birkebeinerprosjektet i høst - og gjorde en spesielt GOD innsats - vil ha et fortrinn når de tjue skal plukkes ut, men alle kan søke.

Det vil også bli lagt vekt på generell orden, oppførsel og arbeidsinnsats i den ordinære skolehverdagen, når søknadene skal vurderes.

Søknadsfrist: tirsdag 31. oktober, klokken 21.00. Denne fristen er absolutt!

I søknaden din bør du skrive:

• Hva du kunne tenke deg å jobbe med (for eksempel bildebehandling, skrive saker, redigering av videoer, intervjue på norsk/engelsk).
  • Hva DU er god til eller vil lære mer om.
  • Hva du eventuelt tidligere har bidratt med i Birkebeinerprosjektet eller Nobelprosjektet? Lim inn lenker til saker du eventuelt har skrevet/jobbet med.
  • Hvorfor DU bør få sjansen til å delta under årets Nobelprosjekt.

Alle interesserte elever ved fra 8.-10. trinn oppfordres til å søke, men husk at det kun er plass til maksimalt 20 elever. Blir det flere enn 20 søknader må vi dessverre skuffe noen av dere.

Det er mange hensyn å ta når Nobel-elevene skal velges ut. Blant annet kan vi ikke ha med 15 som er gode på videoredigering, men ikke vil intervjue, skrive, etc. Det er en fordel om du kan ta på deg flere oppgaver. Vi må også tenke på at alle klassetrinn blir representert og at det er en akseptabel fordeling mellom gutter og jenter.

Du må selv ta ansvar for at du sender søknaden til riktige e-postadresser. Dersom søknaden ikke når frem til Geir og Gry innen søknadsfristen, blir du ikke tatt i betraktning når elever skal plukkes ut til prosjektet. Du vil få en bekreftelse på mottatt søknad i løpet av noen timer.

Søknaden din sendes:

E-post Geir Hjermstad:ghj@amot.kommune.no

E-post Gry Nyberg : gbe@amot.kommune.no

ELLER på melding i Teams chat.

Du vil få svar på om søknaden er mottatt fra minst en av oss. Endelig svar på hvem som er de heldige og får være med til Oslo vil bli sendt ut pr. e-post eller Teams chat, senest fredag 3. november.

Grip muligheten!