Hva tilbyr vi?
Omsorgsbolig er bolig som er tilrettelagt for pleie- og omsorgsformål med fast tilknyttet personell hele eller deler av døgnet.
Det er flere typer av botilbud til ulike grupper. 
- Omsorgsbolig med base
 - Selvstendig omsorgsbolig tilknyttet omsorgsenter 
 - Bofellesskap for personer med demens 
 - Bofellesskap til personer med nedsatt funksjonsevne og utviklingshemming
 - Bofellesskap til personer med alvorlig psykisk lidelse eller dobbeltdiagnose psykisk lidelse og rus
 
Den som bor i omsorgsbolig betraktes som hjemmeboende og betaler husleie og andre utgifter selv. 
Leie av omsorgsbolig skal som hovedregel være tidsubestemt.
Hvem kan få omsorgsbolig?
Personer med omfattende behov for oppfølgning, pleie og omsorg og som tilhører disse gruppene:
- eldre personer
 - personer med psykisk og fysisk funksjonshemming
 - personer med alvorlig psykisk lidelse eller dobbeltdiagnose psykisk lidelse og rus
 
Omsorgsbolig tildeles etter individuell vurdering til personer som har behov for trygghet og mye bistand og omsorg i løpet av døgnet. 
Langvarige omsorgstilbud som tidligere ble gitt i sykehjem eller andre institusjoner, gis nå i omsorgsboliger.
Slik søker du
Du kan søke digitalt og må logge inn med egen BankID. I søknaden beskriver du behovene dine, og hva du trenger hjelp til. Søknaden sendes til tjenestekontoret i Åmot kommune.
Noen ganger trenger kommunen informasjon som er taushetsbelagt, fra for eksempel fastlege, helsepersonell eller andre for å kunne vurdere søknaden. I søknaden kan du velge å samtykke til dette.
Søk helse- og omsorgstjenester (BankID)
Kan du ikke søke elektronisk?
Papirsøknaden finner du her (PDF, 158 kB)
Papirskjemaet sendes til:
Åmot kommune
Tjenestekontoret - Helse og velferd
Postboks 65
2451 Rena
Det er ingen søknadsfrist, og søknadene behandles fortløpende.
Kontakt oss på helse og velferd
Hva koster det?
Du betaler husleie etter kommunale satser. Strømutgifter etter avtale. Personer som bor i omsorgbolig kan på visse vilkår søke om bostøtte.