Støttekontakt

En støttekontakt bidrar til at personer med ulike utfordringer får en meningsfull fritid og et mer sosialt liv.

Hvem kan få støttekontakt?

Barn og voksne som har behov for hjelp, for eksempel på grunn av:

  • somatisk (kroppslig) eller psykisk sykdom
  • skade eller lidelse
  • rusmiddelproblem
  • sosiale problemer
  • nedsatt funksjonsevne

Alle kommuner har en plikt til å ha en støttekontaktordning. I samarbeid med deg, vil kommunen avklare om du kan få støttekontakt.

Slik søker du

Du kan søke digitalt og må logge inn med egen BankID. I søknaden beskriver du behovene dine, og hva du trenger hjelp til. Søknaden sendes til tjenestekontoret i Åmot kommune.

Noen ganger trenger kommunen informasjon som er taushetsbelagt, fra for eksempel fastlege, helsepersonell eller andre for å kunne vurdere søknaden. I søknaden kan du velge å samtykke til dette.

Søk helse- og omsorgstjenester (BankID)

Kan du ikke søke elektronisk?

Papirsøknaden finner du her (PDF, 158 kB)

Papirskjemaet sendes til:

Åmot kommune
Tjenestekontoret - Helse og velferd
Postboks 65
2451 Rena

Det er ingen søknadsfrist, og søknadene behandles fortløpende.

Kontakt oss på helse og velferd

Hva koster det?

Det er gratis å motta støttekontakt, men du må selv regne med å dekke dine egne utgifter mens du er sammen med støttekontakten, som for eksempel inngangspenger til svømmehall, kinobillett, mat osv.

Støttekontakt kan gis individuelt, i grupper eller i samarbeid med en frivillig organisasjon.