Ikke la hunden løpe etter vilt

Enhet for Landbruk oppfordrer hundeeiere om å passe på at hunder ikke jager vilt.

Spesielt rådyr er sårbare på vinterstid. Med lite tilgang på mat går rådyret på «sparebluss», stoffskiftet senkes og fysisk aktivitet reduseres til et minimum.

I denne situasjonen tåler rådyr dårlig å bli forstyrret, som å bli jaget av løse hunder.

Hundeloven stiller krav til alle hundeeiere om å opptre hensynsfullt og ha hunden under kontroll, også utenfor båndtvangstid. Kommunen kan innføre lokal forskrift om ekstraordinær båndtvang på kort varsel.

I et område med mye vilt og mange folk på tur, må de aller fleste hunder være i bånd før man kan si at de er under kontroll.

- Opptre hensynsfullt og ha hunden under kontroll, henstiller Jesper Engel, enhetsleder for Landbruk i Åmot kommune.