Hvis dette ikke er mulig blir fakturaen levert som papirfaktura i postkassen din.
Vårt kontonummer er: 1802.09.04913
Hvor får du fakturaen?
Åmot kommune som fakturautsteder kan ikke påvirke hvilken kanal du vil få fakturaen i. Dette bestemmer du selv. Før fakturaen sendes gjøres det et oppslag mot nasjonale registre og de ulike kanalene i en bestemt rekkefølge, og fakturaen sendes i den øverste rangerte kanalen som er aktiv.
Rekkefølgen er som følger:
- Avtalegiro
- eFaktura
- Vipps Regning
- Blankett/Papir
AvtaleGiro er automatisk betaling. Du oppretter og avslutter avtaler gjennom banken din. Regningen betales automatisk på forfallsdato.
Du kan kombinere eFaktura og Avtalegiro for betaling av regninger. Du får et varsel i nettbanken i forkant av trekket hvis du har valgt dette. Varselet blir sendt på papir dersom du ikke har nettbank. Tittel på varselet er Belastningsoppgave og skal ikke betales.
Dersom du har AvtaleGiro, vil betalingsvarselet bli forsøkt distribuert digitalt. Fakturablanketten vil ikke ha noe girodel til brevgiro. En god løsning for deg som ikke har nettbank eller andre digitale løsninger vil da være å opprette AvtaleGiro, så får du tilsendt belastningsoppgave i posten.
eFaktura er et godt alternativ til AvtaleGiro. Vi anbefaler å bruke dette alternativet for faktura fra kommunen. eFaktura sikrer at fakturaen kommer kjapt frem og at den er ferdig utfylt, slikt at du slipper å taste kontonummer, KID og beløp.
eFaktura finnes i tre ulike varianter:
- Aktiv eFakturaavtale, som er ordinær eFaktura. Hvis du ikke ønsker dette, må du avslutte eFakturaavtalen i nettbanken.
- eFaktura YesToAll, hvor det ikke fremgår at du har en aktiv avtale med Åmot kommune, men har akseptert eFaktura fra alle fakturautstedere. Hvis du ikke ønsker dette, må du slå av YesToAll i nettbanken.
- Vipps Regning som kommer frem i nettbanken. Hvis du ikke ønsker dette, gå inn i Vippsappen og slå av visning av Vipps Regninger i nettbanken.
Benytt tilsendt faktura og opprett eFaktura i nettbanken. Den registreres med en eFaktura-referanse. eFaktura-referanse er kundenummer på fakturaen. Du kan selv endre beløp og forfallsdato før du godkjenner med et klikk. I nettbanken har du full kontroll over betalte og ubetalte regninger – uansett hvor i verden du befinner deg.
Vipps Regning forutsetter at du benytter Vipps, og har aktivert Vipps Regning inne i appen. Betaling av regninger i Vipps er veldig enkelt, og du bestemmer selv om betalingen skal skje umiddelbart eller ved forfallsdatoen som står på fakturaen.
Vipps Regning er et produkt der fakturaen fullt og helt er sendt til Vipps. Samtidig finnes det også en variant hvor en eFaktura vises i Vipps. Dette styres av innstillinger inne i Vippsappen.
Vipps kommer stadig med nye oppdateringer av sin app for å bedre funksjonaliteten og brukeropplevelsen. Vipps som selskap tar selv beslutninger om hvilke innstillinger som følger med en oppdatering. Eksempelvis har det blitt lansert oppdateringer som inneholder automatisk samtykke i å motta fakturaer på Vipps. Mange har reagert på at de ikke har gjort dette valget, men valget er gjort i det du har lastet ned oppdateringen.
Dersom du ikke ønsker å motta Vipps Regning eller visning av eFaktura i appen, må du gå inn på innstillingene i appen og deaktivere dette.
Dette gjøres slik:
- Logg deg inn i Vipps-appen.
- Klikk på "Profil" nederst til høyre.
- Klikk på "Regninger og eFaktura".
- Under Regninger ser du "Vis regninger i Vipps" og "Alltid Vipps eFaktura". Klikk på knappene til høyre så de blir gråhvite.
- Vipps Regninger er nå deaktivert.
Husk at hvis du deaktiverer Vipps Regninger før en utestående faktura er betalt, må du betale fakturaen manuelt. Du finner betalingsinformasjonen på fakturaen i Vipps.
For å motta faktura på Digipost må du ha opprettet en digital postkasse. Dersom du allerede har avtale om eFaktura eller avtalegiro med kommunen, vil disse være foretrukket foran digital postkasse.
Fakturaer sendt til digital postkasse for innbyggere (Digipost) regnes som en fullverdig postleveranse. Du styrer selv om du vil ha varsling via SMS eller e-post om mottatt post. Dette gjør du på dine varslingsinnstillinger inne i din digitale postkasse, og kan ikke styres eller overstyres av Åmot kommune.
Dersom du velger å motta post i Digipost, vil du også motta fakturaer her. Hvis du ikke vil motta post og fakturaer digitalt, må du aktivere en høyere rangert kanal eller deaktivere den digitale postkassen. Reservasjon av digital post fra offentlig sektor utføres på www.norge.no/reservasjon
Dersom vi ikke får treff i noen digitale kanaler, vil fakturaen bli levert i postkassen på samme måte som tidligere.
Har du spørsmål?
Dersom du har spørsmål om betaling eller hvor du får fakturaen, kan du sende e-post til okonomi@amot.kommune.no.
Dersom du har mottatt purring eller betalingsoppfordring og du har spørsmål til dette må du ta kontakt med Kapitalkontroll på tlf. 22 12 00 77. Kapitalkontroll forestår all innfordring for Åmot kommune.
For spørsmål som gjelder de faktiske tjenestene det er fakturert for/som er levert, og oppstart eller avslutning av disse, må ansvarlig enhet (for eksempel kommunalteknikk om kommunale avgifter og SFO-leder om SFO) kontaktes.
Kontaktinformasjon til de ulike enhetene er tilgjengelig på kommunens nettsider.
Betalingssatser på kommunale tjenester
Her finner du er oversikt over betalingssatser og priser og gebyrer for alle kommunale tjenester som kommunen tilbyr.
Gebyrregulativ
Forfallsdato på fakturaer
- Kommunale eiendomsgebyrer og eiendomsskatt faktureres 1, 3, 6 eller 12 terminer i året. Antall terminer er tilpasset det totale årsbeløpet for husholdningen.
- Barnehage og SFO faktureres hver måned unntatt juli, med forfall den 20. hver måned.
- Helse og omsorgstjenester faktureres hver måned, med forfall cirka den 20. hver måned.
- Husleie faktureres hver måned med forfall den 20.